Sunday, April 1, 2012

Sebaiknya Tak Payah

Assalamualaikum.

Hoh,hari ni satu April kan ? Ok,babai March. Penat aku cari title yang sesuai nak letak untuk entry kali ni. Bukan apa. Takut nanti ada pulak yang terkecik hati. Mohon maaf ye. 

Memandangkan hari ni satu April,aku taknak buat Wordless Sunday aku. Tapi aku nak cerita pasal satu jenis perayaan bukan Islam tapi selalu disambut oleh orang Islam iaitu April Fool. Dulu dulu masa aku budak budak,jahil lagi pasal sume ni,aku belasah je celebrate sekali. Tapi bila aku semakin membesar dan semakin tahu semua benda yang haram,halal,baik,buruk aku jadik semakin berhati hati bila buat sesuatu. Sama macam kes April Fool ni. Ada pernah terjadi. Masa tu aku baru masuk form 1. Kebetulan satu April tu jatuh pada hari persekolahan,aku saja je cakap kat kawan aku yang aku ni blablabla. Pastu satu kelas menjerit. Tengah tengah menjerit,cikgu English pulak masuk kelas. Apalagi.terus kena marah dengan cikgu tu. Pastu dia ceramahlah pasal April Fool ni and so on. Time tu aku ada jugak mengumpat dalam hati,'kenapalah cikgu ni sebok sebok kitorang nak celebrate ke tak. Bukan dia yang susah.'

Sekarang,aku berterima kasih kat cikgu tu yang menyedarkan aku pasal perayaan yang tak perlu disambut oleh umat Islam. Ni nak kongsi sikit. Melalui pembacaan aku,April Fool ni sebuah perayaan hari kemenangan atas pembunuhan ribuan umat Islam di Sepanyol oleh tentera salib yang dilakukan melalui cara-cara penipuan. Tapi,sayangnya ada lagi yang tak tahu pasal ni. Yang lagi menyedihkan,kalau yang sambut tu pulak orang Melayu Islam. Seolah olah mereka meraikan hari kematian beribu ribu saudara Islam sendiri. Nauzubillah hi min zalikh. 

Aku pun malas nak taip panjang panjang. Kalau nak baca pasal April Fool lagi. Korang pegi baca kat laman web I LUV ISLAM. See you laterr..




@cikgu Sadiq tak jadik pindah katanya. 








= D


8 comments:

Ain Norainsyah said...

informative. :)

sis92 said...

dulu pun sis sama je ngan kamu..skarang dah insaf dah.

Syuhada Sharif said...

@Ain
wah, mekasih baca. tq :)


@Sis
yeah,menuju ke arah kebaikan. :D

aRa ❤ aFiq™ said...

akak pun baru taw xbole smbut april fool.. slalu dok april fool ngn pkwe.. huhu

Syuhada Sharif said...

@Kak Ara
cian Encik Eit kena april fool :D

Fiksyida said...

masa kat hostel dulu memang selalu lah dibodoh2kan ..sekarang dh tak ada lg :)

Syuhada Sharif said...

@Fiksyida
hehehe. dok hostel kan kena happening,tu lah agaknye diorg buat. -_-

-SUPERGIRL- said...

terima kasih sebab share dear :) sy dtg follow :)